
Vin
Vin
Med al respekt for alverdens apostle, profeter, bibellærere og andre kyndige medsøskende skal vi som Guds børn vogte os imod at vende tilbage til Loven - du må ikke! Du skal!
VIN i Det gamle Testamente, hebraisk jajin, betyder vin. Vin var normaldrik i det gamle Israel. Dette kan verificeres blot ved at slå op i Strong´s Exhaustive Concordance, Gensenius, Young Analytical Concordance eller Thayer´s Dictionary.
HVIS NOGEN LÆRD KAN MODSIGE OVENSTÅENDE, så gør os alle den tjeneste at dele det med henvisning til hebraiske og græske kilder (og ikke til forfatteres og skribenters holdninger).
VIN i Det Nye Testamente, græsk oinos, betyder vin, altså nøjagtig det samme som i Det Gamle Testamente. Igen verificeret ved Strong´s Exhaustive Concordance, Gensenius, Young Analytical Concordance og Thayer´s Dictionary. Alle disse baserer bl.a. deres leksikale ekspertise på Nestle´s Novum Testamentum, der sammen med Tyndale´´¨s græske Ny Testamente blandt de mest lærde anses for at være de mest pålidelige og originale ny testamenter.
Det Nye Testamente, Den Nye Pagt, forbyder intet sted konsumering af vin, men den advarer imod at drikke for meget (1.Tim.3:8 og Tit.2:3), og at drikke sig fuld i vin (græsk: forgifte sig in vin). Dette må følgelig så også gælde drik af alle andre alkoholiske drikke, da motivet for advarslen eller påbuddet naturligt jo må være, at vi ikke mister kontrollen over os selv.
I den græsk-romerske verden blev alkohol drukket som almindelig drik, og der forekom masser af drukgilder.
Hvis det var forbudt i Den Nye Pagt at drikke alkohol, ville vi som troende idag stå over for et stort teologisk problem:
Hvorfor skrev evangelisten Johannes ikke, at de kun drak druesaft til brylluppet i Kana?
Hvorfor eksisterer der i Det Nye Testamente intet forbud imod vin?
Hvis der i Det Nye Testamente menes druesaft i stedet for vin, hvorfor må f.eks. diakoner (1.Tim.3:8 og Tit.2:3) så ikke drikke for meget druesaft?
Hvis vin er druesaft i Det Nye Testamente, fik Johannes Døberen forbud mod at drikke druesaft (Luk. 1:15). Dette giver jo ingen mening.
Hvis vin er druesaft, hvordan kan en broder i Herren så tage anstød af, at nogen medsøskende drikker druesaft (Rom, 14:21).
Derfor: Belær ikke medsøskende om noget, som ikke er evangelisk og baseret på Det Nye Testamentes lære. Det er at vende tilbage til Loven, som Jesus på korset fuldstændig har opfyldt, så vi kan leve i frihed og Nåden.
Det Nye Testamentes lære er tydeligt og ikke til at tage fejl af: Alt (spiseligt) er godt og kan nydes med taksigelse. Drik ikke meget alkohol ad gangen. Vær afholdende - ikke fra alt - men i alt!
Vi skal dog altid respektere den enkelte troendes holdning til f.eks. alkohol. Der er masser af troende, som ikke drikker alkohol, og masser af troende, som drikker alkohol. Lad være med at belære hinanden i andet end at drikke med måde!
Og til sidst: Denne slags sekundære emner bør ikke diskuteres. Lad os ikke strides over den slags ting.
Flemming Kjær